Titel

Följ vår resa från byggdrömmar till drömbygget.

01 februari 2012

Att dokumentera sitt projekt,

Det sägs att ett husbygge är ett av det största projekt man gör under en livstid. Oberoende av projektets art, så vet jag att när man jobbar intensivt med något, så kan det vara till stor hjälp senare om satsar litet tid på att dokumentera sitt projekt ordentligt.

Jag har en egen byggkalender, dit jag skriver in alla möten och tidsbokningar som berör bygget. Sen försöker jag plita ner några rader för varje dag det händer något som berör projektet.

Jag har också ett projekthäfte där jag skriver ner förberedelser för möten (frågor m.m.), för korta memon över hållna möten, skriver upp saker som skall redas ut (nya frågor), kontaktuppgifter till entreprenörer, olika mått, tidtabeller m.m. Häftet har jag alltid med mig i väskan när jag åker ut i något byggrelaterat ärende.

För den som har ett visuellt minne, så är kameran ett utmärkt hjälpmedel vid dokumentation. Själv arkiverar jag mina foton i datumordning och kan således kronologiskt gå igenom olika händelseförlopp med hjälp av bilder. När hela projektet är färdigt tänkte jag samla foton och text i en fotobok.

De dagar när det är mycket aktivitet, så kompletterar jag fotograferandet med att filma. Ibland händer det så mycket på en gång att det blir för mycket att skriva och då känns det lättare att tala in på film istället. Sen brukar det ju vara roligt att sitta samlade framför TV-rutan och titta tillbaka på gamla filmsnuttar vid något senare tillfälle.

Vilken metod man än väljer, så tror jag inte att man ångrar att man dokumenterar sitt projekt. En vacker dag kanske man behöver ta fram foton på t ex rördragningar under marken och då är man säkert glad att man har det dokumenterat.

Har ni andra tips för dokumentering - berätta gärna hur ni har gjort!

Foton: canon.fi, rationellamedia.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar