Titel

Följ vår resa från byggdrömmar till drömbygget.

10 november 2011

Över stock och sten,

En solig höstdag begav vi oss till tomten för att försöka mäta ut husets kommande placering på tomten. Innan vi slutligen skulle slå fast bottenplanen för huset ville vi nämligen se hur huset skulle "sitta" på tomten. Sen ville vi också börja fundera på själva utformningen av tomten och titta på vilka träd och stenar vi ville spara.

Förutom en välfylld picknickkorg hade vi rustat oss med måttband, märkningsband och sprayfärg.

Tomten var ganska ojämn vid den tidpunkten och jag kan ju medge att jag inte är till min fördel i oländig terräng (för att uttrycka det diplomatiskt). Så det blev en del pustande och stånkande från min sida medan vi sprang kors och tvärs över tomten för att märka ut husets alla hörnpunkter. Tänk så enkelt det hade varit med ett kvadratiskt hus!

Som tur fanns det rikligt med träd på tomten. Det blev liksom lättare att fästa banden då.

Här ser man vinkeldelen av huset som vetter mot baksidan av tomten.

Utsikten från terassen skulle se ut ungefär såhär. Fridfullt visst, men var skall man lägga solstolarna?

Efter några timmar hade vi till slut hela huset utmärkt. Speciellt för mig som hade svårt att uppskatta hur det skulle se ut med ett hus bland all skog, så var det riktigt nyttigt att märka ut huset såhär. Jag fick en mycket konkretare uppfattning av såväl huset som tomten.

Tidpunkten vi valde visade sig också vara riktigt välvald. Bara några veckor senare föll den första snön och den kom att ligga kvar hela vintern. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle ha varit att göra samma jobb i djup snö. Och bandet - ja, det hängde snällt kvar ända till våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar