Titel

Följ vår resa från byggdrömmar till drömbygget.

30 oktober 2011

Ett axplock från Byggmässan,

Caroline, Anniina och Anna från Aveo
Jag inledde mitt mässbesök med att lyssna på en föreläsning av Aveos VD Anna Häggblom. Hon belyste huruvida det är en investering att satsa på inredningsplanering eller inte när man bygger eller renoverar. Om du är nyfiken på att läsa mera om Aveo och deras tankesätt så hittar du deras sprillans nya blogg här.

Johanna och Maarit från Kiinteistömeklarit
Jag hittade några bekanta ansikten, under en ny logo. Kiinteistömeklarit är en nyetablerad fastighetsmäklare i Vasa. Jag kikade in på deras hemsida och reagerade på de stora och snygga bilderna på objekten. Det ger jag tummen upp för!

Ville, Outi och Taina från KWH Pipe
I KWH Pipe's monter möttes man av idel glada miner. Just så skall det ju vara. Det skall vara roligt att vara på mässa. Skulle jag för övrigt behöva ett minireningsverk till mitt hus skulle jag nog välja en WehoPuts. Den har en snygg design och verkar göra ett riktigt hyggligt jobb.

Nu behöver vi ju inget reningsverk, men jag kollade in andra VVS-lösningar man behöver när man bygger ett hus. Det är en hel del att bita i där också.

Man vill ju att huset skall se snyggt ut på utsidan också och Vesivek verkar ha både snygga och funktionella rännor. Rännorna i sig är fogfria så blir det inget extra dropp i fogarna.

Att välja golv kommer att bli svårt tror jag. Det finns så många olika material och ytor att välja på. Trägolv blir det nog högst sannolikt, men hurdant, ja det är en svårare nöt att knäcka.

Vasaföretaget Novafloor hade en av de snyggare montrarna på mässan tyckte jag. Så gillar jag att de presenterar sina golv på stora ytor. Det ger en mycket bättre bild av hur golvets yta verkligen ser ut.

Tyvärr gick tiden alldeles för fort, så jag hann knappt besöka den roligaste sidan av mässan. Delen med inredningsgrejer. Vid Circas måste jag i allafall stanna för en snabb titt. De såg ut att ha så mycket fint på sina bord. Jag såg flera saker som jag väl kunde tänka mig att ha i vårt hus.

Funderar ni hur det gick med Martin? Jo jag fick nog en glimt av honom men tyvärr var han så upptagen hela tiden att jag inte hade en chans att gå fram för att säga hej.

Nu är jag nyfiken på vad ni tyckte om mässan? Fick ni några goda idéer där?

3 kommentarer:

  1. spännande med byggbloggar. hittade hit från simons elements hemsida :)vi ska också börja bygga hus nästa vår/sommar. har på klart vilket hus det blir men inte säker ännu vem som ska bygga det, sitter som bäst och väntar på offerter. har ni planlösningen färdig nu eller är det på gång?

    SvaraRadera
  2. Roligt att du hittade hit Cattis! Har ni utgått från någon modell eller har ni planerat ert hus själva? Ett- eller två plan? Vi har ju kommit en bit på byggandet redan, så vår plan står nog fast nu.

    SvaraRadera
  3. vi har hittat en passlig planlösning från kreivi-talo men vi har förstorat lite och ritat om lite så nu känner vi oss riktigt nöjda. det blir ett en plans hus.

    SvaraRadera